DIETA ŚRÓDZIEMNOMORSKA – za co pokochał ją świat?

DIETA ŚRÓDZIEMNOMORSKA – za co pokochał ją świat?

W roku 2019 dieta śródziemnomorska zdobyła najwyższe wyróżnienie w rankingach US News i World Report.

Czym się charakteryzuje? Główne założenia tej diety to wysoka zawartość świeżych warzyw i owoców, ryb, tłuszczów nienasyconych, orzechów. Nie zaleca się spożywania mięsa czerwonego, cukru i wysoko przetworzonej żywności.

W dzisiejszych czasach, w dobie plagi schorzeń układu sercowo naczyniowego, cukrzycy i otyłości, szczególnie zwraca się uwagę na zmianę nawyków żywieniowych. Najprostsza droga to zbilansowana, obejmująca zróżnicowaną bazę produktów dieta, jaką oferuje właśnie śródziemnomorska. Zakłada ona przede wszystkim zwiększenie udziału pokarmów pochodzenia roślinnego. Wskutek tego dostarczymy mnóstwa niezbędnych witamin i składników mineralnych, błonnika, który usprawni przewód pokarmowy, oraz antyoksydantów. Te ostatnie są szczególnie ważne, gdyż zawarte w nich związki fenolowe mają zdolność neutralizowania wolnych rodników.

Kolejnym ważnym elementem diety południowej jest ograniczenie mięsa, zwłaszcza czerwonego, a zwiększenie spożycia wielonienasyconych tłuszczów roślinnych. Szczególnie dużo jest ich w rybach, orzechach, pestkach, awokado i wszelkiego rodzaju olejach roślinnych. Tłuszcze te są ważnym składnikiem błon komórkowych i mózgu. Wpływają na poprawę funkcjonowania układu nerwowego oraz krwionośnego – zbijają „zły” cholesterol, odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie serca, poprawiają zdolność umysłową i wspomagają działanie systemu immunologicznego.

Tasty Project poleca zestawy Wege+ Ryba!

Niestety w Polsce i Europie Środkowej wciąż jemy za mało ryb, a jeśli już, najczęściej są one smażone w panierce. Wynika to z faktu, że trudniej w niektórych rejonach o dobrej jakości, świeżą rybę. Jednak mimo wszystko starajmy się jadać ją gotowaną lub pieczoną z ulubionymi warzywami lub sałatką przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Spożywanie nadmiernych ilości mięsa zwłaszcza wieprzowego, smalcu, podrobów wzmaga odkładanie się cholesterolu, co może prowadzić do miażdżycy i nadciśnienia tętniczego.

Warto wspomnieć też o tym, że nieodłącznym elementem diety Śródziemnomorskiej jest picie wina. Pamiętajmy jednak, że dotyczy to jedynie wytrawnego wina czerwonego. Zawarty w nim składnik – resweratrol to bardzo silny antyutleniacz, który wspomaga nas w dwóch kwestiach. Istotnie przyczynia się niszczenia wolnych rodników i hamuje autooksydację komórek, czyli szybsze ich starzenie, zwiększona podatność na infekcję i mutacje nowotworowe. Wykazuje również pozytywny wpływ na układ krążenia, hamując agregację płytek krwi. Pamiętajmy jednak o umiarze 😉

Pojęcie Dieta Śródziemnomorska to także styl życia. Ci, którzy mają ją „we krwi” celebrują wszystkie posiłki, jadając z rodzinami oraz przyjaciółmi i ciesząc się chwilą. Warto więc pomimo stosowania najzdrowszej diety, dzielić ją z bliskimi nadając piękno chwili 🙂