Woda – początek każdego życia

Woda – początek każdego życia

Teoretycznie wszyscy znamy korzyści z picia wody i niebezpieczeństwa wynikające z jej niedoboru w organizmie, więc my dzisiaj podpowiemy jaką wodę najlepiej wybrać i jak ją pić 🙂

Woda alkaiczna – czy na prawdę jest taka dobra?

Ostrożnie! To woda, która ma pH powyżej 7,5, a więc posiada odczyn zasadowy, tym samym odkwaszając organizm. Zaleca się ją sportowcom, narażonym na zakwaszanie mięśni, osobom wrażliwym na stres oraz dla stosujących dietę o wysokiej zawartości produktów zakwaszających. Ci, których dieta oparta jest na warzywach, owocach i jest w pełni zbilansowana nie mają potrzeby picia wody alkalicznej.

Jaką wodę wybrać?

Osoby cieszące się dobrym zdrowiem powinny wybierać wody mineralne. To doskonałe i naturalne źródło magnezu i wapnia. Są polecane także w upalne dni, gdy z potem pozbywamy się minerałów. Borykający się z chorobami nerek, kamicą nerkową czy dną moczanową powinny pić wodę źródlaną, lub specjalnego przeznaczenia.

Osoby z chorobami serca lub ze skłonnościami do puchnięcia nóg powinny za to unikać wód z wysoką zawartością sodu.

Osoby aktywne fizycznie powinny pić napoje izotoniczne. Te mają podobne ciśnienie osmotyczne do krwi, dzięki czemu jeszcze lepiej składniki odżywcze przyswajane są przez organizm, świetnie nawadniają i harmonizują gospodarkę elektrolitową. Jak zrobić izotonik w domu? Na litr wody dodaj łyżeczkę soli kuchennej, wyciśnij sok z cytryny, pomarańczy lub grejpfruta i dodaj 4 łyżki miodu 😉

“Prywatna” woda

Najczęstszy błąd jaki popełniamy nawadniając się to picie wody prosto z butelki, szczególnie gdy ma starczyć nam na cały dzień. W ten sposób zostawiamy na powierzchni butelki bakterie, które w tym środowisku mają świetne warunki do rozwoju, przez co mogą pogorszać jakość wody. Absolutnie nie pijmy też po innych osobach!

Dzieci nie lubią wody?

Zachęćmy dzieci do wspólnego przygotowania wody. Przelejmy wodę z butelki do szklanej karafki, włóżmy do środka świeżą miętę, melisę czy kawałki owoców. Świetny sposób na poznanie pierwszych kuchennych eksperymentów, a jak jej piękny wygląd na stole tylko będzie zachęcał do picia!

Uważajmy na sklepowe wody owocowe dedykowane dzieciom – są bardzo często dosładzane, a „owoce” to wyłącznie aromaty. Lepiej przelać zwykłą wodę niegazowaną lub tę samodzielnie przygotowaną z owocami np. do butelki naszego dziecka z ulubioną postacią.

Co jeszcze muszę wiedzieć?

Pamiętajcie, że należy pić co najmniej 1,5 litra wody dziennie. Przechowujmy ją szczelnie zamkniętą i w nienasłonecznionym miejscu. Pijmy częściej, a mniejszymi łykami – powoduje to lepsze nawodnienie niż wypicie na raz większej ilości. Pamiętajmy, że wody mineralne możemy przechowywać po otwarciu maksymalnie 12 dni.